Παρασκευή, Αυγούστου 08, 2014

Πανάκριβοι Δρόμοι «καρμανιόλες»




-Στην… υγειά των κορόιδων πίνουν οι μεγαλοεργολάβοι -Τους παραχωρήθηκαν έτοιμα έργα για διαχείριση
 
του Αριστοτέλη Βασιλάκη

 Στην… υγειά των κορόιδων δηλαδή του Ελληνικού λαού «πίνουν» οι μεγαλοεργολάβοι που ανέλαβαν τη διαχείριση των ελληνικών αυτοκινητόδρομων από το 2006… Η κατασκευή των δημόσιων έργων στην Ελλάδα ΑΝΕΚΑΘΕΝ ήταν μια αμαρτωλή ιστορία, αφού γινόταν της υπερκοστολόγησης το «σιδηρούν κιγκλίδωμα»


 Μετά την ολοκλήρωση της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ, τα «γατόνια», αντιλήφθηκαν πως η κατασκευή δρόμων είναι ΜΕΝ κάτι πολύ επικερδές, αλλά χρονοβόρο και με μεγάλες επισφάλειες… Αντιθέτως ανακάλυψαν κάτι πολύ πιο «αεριτζήδικο» και σαφέστατα πιο ασφαλές και πιο προσοδοφόρο για τους ίδιους. Μιλάμε ασφαλώς για την «εκμετάλλευση» των Εθνικών οδών…

Οι ελληνικές κυβερνήσεις προφασιζόμενες… πάντα την προάσπιση των συμφερόντων του ελληνικού λαού, επιδίδονταν σε «παραχώρηση» των δημοσίων έργων σε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι όχι μόνο τα «κατέκτησαν» έναντι πινακίου φακής, αλλά έφτασαν στο σημείο ανάληψης διαχείρισης και πολλών κομματιών ελληνικών αυτοκινητόδρομων, τα οποία ήταν ήδη έτοιμα από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας!!!

Πολύ σωστά καταλάβατε… Έφτιαχνε το κράτος τον δρόμο και ερχόταν ο ιδιώτης και τον εκμεταλλευόταν!!!!

 Και σαν να μην έφτανε αυτό, φρόντισαν οι ιδιώτες με την ανοχή, αλλά και την… υπογραφή του κράτους, να τοποθετήσουν παντού διόδια, προκειμένου να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός – και καλά – του εθνικού οδικού δικτύου…
Στο δια ταύτα για την  κατασκευή και την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών δικτύων το συνολικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο, άρα για τις τσέπες των Ελλήνων φορολογουμένων, θα φτάσει τα 1,7 δισ. Ευρώ. Τα χρήματα αυτά θα προέλθουν από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών τραπεζών (με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου), τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, αλλά και άμεση κρατική χρηματοδότηση, ενώ για την εξασφάλιση σίγουρης κερδοφορίας των ιδιωτικών εταιρειών, το Δημόσιο θα διαθέτει τα μελλοντικά του έσοδα από διόδια μέχρι του ποσού των 8,5 δισ. ευρώ.
Όλα αυτά αποτελούν αναθεώρηση των συμβάσεων που είχαν ψηφιστεί στη Βουλή το 2007. Οι μεγαλοεργολάβοι υποστηρίζουν πως αυτά τα χρήματα είναι “επένδυση” της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και καταδεικνύει την «εμπιστοσύνη» που δείχνουν οι Ευρωπαίοι εταίροι προς την Ελλάδα. Να σημειώσουμε, πάντως, ότι αυτή η «εμπιστοσύνη» στοιχίζει στον ελληνικό λαό ετήσιο επιτόκιο που κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 5% έως 6% για τα επόμενα 30 χρόνια! Δεν το λέμε εμείς, το είπε ο ίδιος ο κ. Χρυσοχοΐδης πριν μερικούς μήνες στη Βουλή.
Σύμφωνα λοιπόν με τις αναθεωρημένες συμβάσεις, το κόστος του κάθε αυτοκινητόδρομου προσδιορίζεται ως εξής:
             Ιονία Οδός: Κατασκευασμένο το 30% του έργου, αρχικό τίμημα 925 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,057 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 6,6 εκατ. ευρώ.
             Κεντρική Οδός: Κατασκευασμένο το 16% του έργου, αρχικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,37 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7,2 εκατ. ευρώ.
             Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Κατασκευασμένο το 70% του έργου, αρχικό τίμημα 825 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 943 εκατ. ευρώ, κόστος/χλμ. 32 εκατ. ευρώ.
             Ολυμπία Οδός: Κατασκευασμένο το 35% του έργου, αρχικό τίμημα 2,092 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,398 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7 εκατ. ευρώ.
Στις συμβάσεις προβλέπεται επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώσει και όλα τα υπόλοιπα κόστη που προέρχονται από απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.λπ.
Πόσα έχουν ξοδέψει μέχρι σήμερα οι ιδιώτες;
Οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν 10% ίδια συμμετοχή των κατασκευαστικών ομίλων, όμως είναι αμφίβολο αν όντως έχουν βάλει το χέρι στην τσέπη. Εξάλλου ορισμένους αυτοκινητόδρομους τους πήραν έτοιμους (βλ. Αθηνών – Λαμίας) και μέχρι στιγμής έχουν κάνει ελάχιστα έργα εισπράττοντας από 4 σταθμούς διοδίων σε έναν δρόμο 210 χλμ.
Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι απολαμβάνουν τεράστια ποσά από τις επιστροφές ΦΠΑ, τους δίνονται έξτρα κονδύλια για «συμπληρωματικές συμβάσεις», ενώ αρχίζουν να εισπράττουν από τα διόδια πριν καλά - καλά ξεκινήσουν τα έργα και συνεχίζουν να εισπράττουν χωρίς κανένα έργο...
Εν τω μεταξύ οι παραχωρησιούχοι έχουν εξασφαλίσει δικαίωμα αποζημιώσεων ακόμη και αν τα έργα δεν προχωρήσουν με δική τους υπαιτιότητα! Ήδη έχουν σημειωθεί δικαστικές διαμάχες μεταξύ ελληνικού δημοσίου και εταιρειών κατά τις οποίες οι κατασκευαστικοί όμιλοι αξιώνουν τεράστια ποσά αποζημιώσεων για καθυστερήσεις έργων. Και με λεπτομέρειες τέτοιες που όταν δουν το φως της δημοσιότητας, θα γελάσει κάθε πικραμένος…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.